Ελληνικά » 70010 Σύγχρονη Τουρκική Λογοτεχνία

70010 Σύγχρονη Τουρκική Λογοτεχνία

 

Μαυροπούλου Μαρία

Επίκουρη Καθηγήτρια

mmavrop[at]turkmas.uoa[dot]gr

3 ώρες εβδομαδιαίως

 

Βασικός εκπαιδευτικός-μαθησιακός στόχος του μαθήματος σύμφωνα με το πνεύμα και τη γενικότερη στόχευση της κατεύθυνσης στην οποίαν το μάθημα προσφέρεται

Στο πρόγραμμα του Τμήματος Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών περιλαμβάνονται μαθήματα τουρκικής λογοτεχνίας σε όλα σχεδόν τα εξάμηνα. Το πρόγραμμα ακολουθεί την ιστορική σειρά παρουσίασης των διάφορων εποχών της τουρκικής λογοτεχνίες, ξεκινώντας με τη γενική επισκόπησή της στο Α΄ εξάμηνο. Στη συνέχεια, οι φοιτητές/τριες αποκτούν εξειδικευμένες γνώσεις για τη Λαϊκή, τη Λόγια και την Εθνική Λογοτεχνία, όπως και για τα Σύγχρονα Λογοτεχνικά Ρεύματα σε διαφορετικά εξάμηνα.

Στο μάθημα της Σύγχρονης Λογοτεχνίας (1911-1923) οι φοιτητές/ τριες διδάσκονται την περίοδο της Εθνικής Λογοτεχνίας στην Τουρκία (Milli Edebiyat), με έμφαση στο έργο της Halide Edip Adıvar, σημαντικής προσωπικότητας της εποχής, πού έγινε γνωστή για τους αγώνες της για τα δικαιώματα της γυναίκας στην κοινωνία και κυρίως στην εκπαίδευση, όπως επίσης και για τους αγώνες της για την ανεξαρτησία της Τουρκίας. Η Halide Edip Adıvar θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες μυθιστοριογράφους της εποχής της και όχι μόνον. Αναφέρεται ως η πρώτη φεμινίστρια στην Τουρκία με σχετικό συγγραφικό έργο και δραστηριότητες, η πρώτη γυναίκα απόφοιτος του Αμερικάνικου Κολλεγίου της Κων/πολης, η πρώτη γυναίκα που υπηρέτησε με στρατιωτικό βαθμό κατά τη διάρκεια του Αγώνα της Ανεξαρτησίας της Τουρκίας. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής, την κατάσταση της κοινωνίας της Τουρκίας, τα προβλήματα που αντιμετώπιζε ο λαός και κυρίως ο γυναικείος πληθυσμός. Αναλύονται με αποσπάσματα από τα κείμενά της οι ιδέες και οι τοποθετήσεις της. Eπίσης, γίνεται αναφορά στα έργα και τη συμβολή στη Λογοτεχνία και άλλων γνωστών συγγραφέων της εποχής όπως ο Ziya Gökalp (όραμά του περί παιδείας και περί τουρανισμού), ο Reşat Nuri Güntekin, ο Ömer Seyfettin κ.ά.

Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση του ιστορικού, κοινωνικού, οικονομικού πλαισίου της εποχής, των δεδομένων που συντέλεσαν στην ανάπτυξη νέων ιδεωδών και ιδεών και που ασφαλώς επηρέασαν την λογοτεχνία της εποχής. Η Εθνική Λογοτεχνία αποτελεί σημαντικό τμήμα της τουρκικής λογοτεχνίας διότι με τα έργα τους οι συγγραφείς διαμόρφωσαν νέα ήθη, νέο τρόπο ζωής, και κυρίως, νέα γλώσσα και έθεσαν τα θεμέλια για την ανάπτυξη νέων ιδεών και ιδεωδών. Η ανάλυση του έργου της πολυγραφέστατης Halide Edip Adıvar, εκτός των παραπάνω στοιχείων, συντελεί στην κατανόηση των κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε η γυναίκα και ο τουρκικός λαός στα αστικά κέντρα αλλά και στην επαρχία.

 

Τρέχουσα υποδειγματική δομή (state-of-the-art) του περιεχομένου αντίστοιχων ή συναφών μαθημάτων σε ομοειδή Τμήματα της ημεδαπής/αλλοδαπής και οι πιθανές αποκλίσεις από αυτήν.

Στο Τμήμα Παρευξεινίων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Παν/μίου Δυτ. Μακεδονίας γίνονται μεν μαθήματα Σύγχρονης Τουρκικής Λογοτεχνίας, αλλά δεν υπάρχει εξάμηνο αφιερωμένο στην Εθνική Λογοτεχνία. Στα πανεπιστήμια της αλλοδαπής, το μάθημα της Εθνικής Λογοτεχνίας περιλαμβάνεται σε όλα τα Τμήματα Τουρκικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

 

Ανάπτυξη του περιεχομένου του μαθήματος σε θεματικές ενότητες, οι οποίες καλύπτουν τις δεκατρείς (13) παραδόσεις ανά εξάμηνο, του μαθήματος.

1- Σύντομη αναφορά στην συγκεκριμένη ιστορική περίοδο της Τουρκίας και την επίδραση αυτής στην εμφάνιση της Εθνικής Λογοτεχνίας.

2- Χαρακτηριστικά της Εθνικής Λογοτεχνίας και εκπρόσωποι. Περιοδικό GENÇ KALEMLER

3- FUAT KÖPRÜLÜ , YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU

4- ZİYA GÖKALP: θεωρία Türkleşmek- İslamlaşmak- Muasırlaşmak.

Türkçülük, Turan

5- ÖMER SEYFETTİN, REŞAT NURİ GÜNTEKİN, MEHMET EMİN YURDAKUL

6- Ανεξάρτητοι συγγραφείς της περιόδου αυτής: MEHMET AKİF ERSOY, YAHYA KEMAL BEYATLI

7- HALİDE EDİP ADIVAR: Η ζωή και το έργο της

8- Ύφος, γλώσσα, θεματολογία

9- Περιγραφές προσώπων και τοπίων

10- Απόψεις περί γάμου, περί γυναικών, ιδανική σύγχρονη γυναίκα

11- 12-13 Περιληπτική αναφορά στα έργα Sinekli Bakkal, Handan, Vurun Kahpeye, Ateşten Gömlek, Raik’in Annesi, Seviyye Talip και ανάλυση αποσπασμάτων από τα έργα αυτά.

 

Τρόπος εξέτασης του μαθήματος

 

Τελική εξέταση

 

Ακολουθούμενη βασική μεθοδολογία εσωτερικής αξιολόγησης στο πλαίσιο του μαθήματος.

 

Η βασική διαδικασία αξιολόγησης του μαθήματος γίνεται σύμφωνα με τα πρότυπα της ΑΔΙΠ (ερωτηματολόγια προς τους φοιτητές).

 

Βασική και ενδεικτική βιβλιογραφία του μαθήματος καθώς και τα διανεμόμενα συγγράμματα.

 

1- Σημειώσεις της διδάσκουσας.

2- KORKMAZ, RAMAZAN: YENİ TÜRK EDEBİYATI 1839-2000. Grafiker Yayınları, Ankara, 2005

Δυστυχώς, παρόλο που υπάρχει μεταφρασμένο ένα από τα πολύ γνωστά έργα της συγγραφέως, συγκεκριμένα αυτό με τον τίτλο: Ο Δρόμος του Σινεκλί Μπακάλ, τα αντίτυπα που ήταν διαθέσιμα στην αγορά δεν επαρκούσαν για όλους τους φοιτητές. Επομένως δεν μπορούσαμε να το προσφέρουμε ως βοήθημα.

Στις σημειώσεις της διδάσκουσας παρατίθεται σχετική βιβλιογραφία για τους ενδιαφερόμενους.

 

Ağbaba, Gönül: Halide Edip Adıvar: Ηayatı, Sanatı, Eserleri. Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 1977

Bahadır, Türk: Halide Edip Adıvar’ın liberalizmle imtihanı: modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Liberalizm, 2005

Barlas, Uğurol: Halide Edip. Yurttaş Yayınları, İstanbul, 1963

Bekiroğlu, Naran: Halide Edip Adıvar. Şule Yayınları. İstanbul, 1999

Çalışlar, İpek: Halide Edip: Biyografisine Sığmayan Kadın. Everest Yayınları, İstanbul, 2010

Çolak, Güldane, Uçan, Lale: Kadın öncüler. Heyamola Yayınları. İstanbul , 2008

Durakpaşa, Ayşe: Halide Edib, Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İletişim Yayınları, İstanbul, 2000

Ellison Grace: Ankara’da bir İngiliz Kadını, Bilgi, Ankara, 1999

Enginün, İnci: Halide Edip Adıvar. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1989

Göze, Hicran: Zor Yılların Kadını, Halide Edip Adıvar. Boğaziçi Yayınları., İstanbul, 2003

İleri, Selim: Halide Edip Adıvar. YKY, İstanbul, 1993

Öztürk, Kemal: Halide, Timaş Yayınları, İstanbul, 2009

Topaloğlu, Bekir: İslamda kadın. Yağmur Yayınları. İstanbul, 1968

 

Makaleler:

 

Kadın tahsilinin bir büyük bayraktarı: Akşam, 9 Mart 1950

Kadınlarımızın maksadı nedir? Akşam 9 Şubat 1924

Cerrahoğlu, Nilgün: Soykırım Günü. Cumhuriyet, 28.1.2002

Duygu Yazıcı: Tanımadığımız Halide Edip, Cumhuriyet, Dergi, 2 Eylül 2001

Çelikkan, Esin: Halide Edip. Akşam, 11.1.1964

Karaosmanoğlu, Yakup Kadri: Büyük Dostum Halide Edip. Milliyet, 12-1- 1964

Koloğlu, Orhan: Halide Edip, Devrimler ve Demokrasi. Tarih ve Toplum, Eylül, 1998

Taner, Haldun: En Yaman kadınımız. Milliyet, 18.1.1964

 

Εργαστηριακές και λοιπές υποστηρικτικές υποδομές που απαιτούνται στο πλαίσιο του μαθήματος.

Δεν απαιτούνται.

 

Τυχόν συμπληρωματικές εκπαιδευτικές και ακαδημαϊκές δραστηριότητες που εξασφαλίζονται (ή μπορούν να εξασφαλιστούν).

 

Όποτε γίνεται παρουσίαση βιβλίου, συζήτηση, συνέδριο, συμπόσιο κλπ με θέμα την τουρκική λογοτεχνία οι φοιτητές ενημερώνονται εγκαίρως τόσο προσωπικώς όσο και μέσω του διαδικτύου.